National Repository of Grey Literature 492 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Modelling the Oil Lubrication System of Turbocharger
Breckl, Lukáš ; Hliník, Juraj (referee) ; Novotný, Pavel (advisor)
The diploma thesis contains a research part focused on turbocharger construction, engine lubrication system and turbocharger, basic physical properties of lubricating oils and hydrodynamics. The purpose of this thesis is to create analytical and CFD computational model of turbocharger lubrication system. Output pressures and the loss of specific energy are determined.
Design of modular tubular heat exchanger
Marx, Sven ; Turek, Vojtěch (referee) ; Jegla, Zdeněk (advisor)
Hlavním cílem této práce je seznámit se s požadavky specifické procesní aplikace a návrhem výměníku tepla s křížovým tokem pracovních látek a zhodnotit návrh předmětného výměníku pomocí simulačního softwaru. Nejprve jsou v práci prozkoumány provozní podmínky rekuperace odpadního tepla a obecné možnosti návrhu a jsou uvedeny základní rovnice pro tepelný a hydraulický výpočet. Hlavní část práce se zaměřuje na modulární trubkový výměník tepla s křížovým tokem pracovních látek navržený pro experimentální výzkum rekuperace tepla a zanášení ze znečištěných spalin produkovaných spalováním alternativních paliv na VUT v Brně (VUT) na Ústavu procesního inženýrství (UPI). Nejprve je stručně představena situace v testovací laboratoři. Poté je popsán postup návrhu předmětného tepelného výměníku pomocí softwaru HTRI a výsledky jsou shrnuty a porovnány s cílovými požadavky. Následně je analyzována distribuce toku vody v trubkovém prostoru uvnitř jednoho ze čtyř identických modulů výměníku tepla užitím softwaru CDF pomocí tří různých simulačních přístupů. Jsou popsány dva přístupy využívající model turbulence k--SST a jeden přístup využívající model turbulence k--Realizable turbulence. Nakonec jsou diskutovány rozdíly mezi přístupy a výsledky simulací distribuce toku.
Simulation of air valves and difusers
Bombera, Jiří ; Rubinová, Olga (referee) ; Uher, Pavel (advisor)
The aim of the diploma thesis is the simulation of air valves and difusers using CFD. The goal of this thesis is to determinate the type of air valve and diffusor, which would ventilate the room of a detached house the best – considering the speed of the airflow and the age of the air. Outcome of this work is the design of the air conditioning system for a detached house with application of the air valve and difuser which is evaluated as the ideal option for the ventilation in the room.
Aerodynamic optimization of passenger car body
Kubíček, Martin ; Fiľakovský, Karol (referee) ; Popela, Robert (advisor)
The diploma thesis is focused on create an optimization methodology for CFD issues or any other computationally demanding software. Optimization method is applied on simplified model of car, where improves its aerodynamic properties
Calculation of vehicle aerodynamic characteristics under yaw conditions
Fojtů, Kevin ; Čavoj, Ondřej (referee) ; Vančura, Jan (advisor)
The diploma thesis focuses on CFD simulation of a vehicle with various geometric modifications and non-zero angle flow. The goal of the work is to evaluate the effect of crosswinds for individual vehicle modifications together with the validation of these data sets with measured data from the wind tunnel. The last part of the thesis contains analysis of the flow field.
Influence of the rear part of the car body on aerodynamic interaction of vehicles
Vondruš, Jan ; Blaťák, Ondřej (referee) ; Vančura, Jan (advisor)
This diploma thesis is focused on CFD simulation of two platooning DrivAer cars with varying bodyworks. CFD models are made for bodywork variants Estateback, Fastback and Notchback, which are solved by k-epsilon turbulent model. Influence of rear body design on platooning and aerodynamics characteristics is analyzed.
Inlet recirculation of centrifugal pump
Heinz, Pavel ; Štefan, David (referee) ; Rudolf, Pavel (advisor)
This diploma thesis deals with the phenomenon appearing in hydrodynamic pumps at the sub-optimal flow rate. This phenomenon is inlet recirculation, which is an undesirable phenomenon in the suction of the pump. This recirculation causes cavitation, pressure pulsations and may cause clogging of the suction line. The main goal of the diploma thesis is CFD simulation for the recirculation mode, identification of the flow phenomena, and designs of possible measures to suppress inlet recirculation.
Stress-Strain Analysis of Abdominal Aortic Aneurysm
Ryšavý, Pavel ; Janíček, Přemysl (referee) ; Vimmr,, Jan (referee) ; Burša, Jiří (advisor)
This thesis deals with problems of biomechanics of soft tissues, namely of stress-strain analysis of abdominal aortic aneurysm (AAA). The introduction describes briefly the possibility of aneurysm occurrence with a focus on an aneurysm in the abdominal aorta.
Computational analysis of fluid flow in a tumble dryer
Dohnal, Miloslav ; Juřena, Tomáš (referee) ; Hájek, Jiří (advisor)
The aim of this work is to create a computational model of radial industrial tumble dryers, to calculate and identify the amount of air that flows through the inside of the drum itself. The calculation will be performed via computational fluid dynamics (CFD). Furthermore, compile transient balance model of mentioned dryers. Perform simulation balance model and compare the results of simulations with experimental measurements. By comparing the experimental data and simulation to determine the degrees of freedom of balance model and evaluate their impact on the assembled transient model. For a better understanding of the drying process, there is constructed a system of differential equations describing heat and moisture within the material being dried on a simple model. In the section devoted to the computational analysis of fluid flow is analyzed existing geometry of the drum, which has a major impact on the flow of air inside the drum itself. Following describes how to simplify its complex geometry entering the computational fluid dynamics. Then, there is carried out a simulation of fluid flow inside the tumble dryers using MRF and Sliding Mesh models. Finally, there is an analysis of the data obtained and determined the average amount of air flowing through the drum itself. On the contrary, the aim of the work is not to create another text tool for students engaged in CFD theme.
Modelling of flow and pressure characteristics in the model of the human upper respiratory tract under varying conditions
Karlíková, Adéla ; Forjan,, Mathias (referee) ; Paštěka, Richard (advisor)
Cílem této diplomové práce je vytvořit 3D model horních dýchacích cest podle originálního modelu segmentovaného z CT dat, aplikovat různé podmínky na průtok vzduchu v modelu, a poté hodnotit změnu charakteristik rychlosti a tlaku. Model horních dýchacích cest byl vytvořen v prostředí softwaru ANSYS, který využívá výpočetní dynamiku tekutin, a byly použity Navier-Stokesovy rovnice pro modelování průtoku vzduchu v modelu. Nejprve byl vytvořen jednoduchý 2D model za účelem seznámení se s prostředím ANSYS. Dále byl zkonstruován 3D model horních dýchacích cest a byly modelovány charakteristiky rychlosti a tlaku za různých podmínek. Tyto podmínky zahrnují různé umístění a množství míst pro odběr vzorků v modelu a výběr různých kombinací vstupů. Nakonec byly prezentovány a hodnoceny výsledky spolu s ilustracemi modelů modelovaných za různých podmínek. 3D model lze považovat ze kompromis mezi výpočetní náročností a složitostí modelu a lze jej použít jako základ pro další výzkum.

National Repository of Grey Literature : 492 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.